Thursday, September 29, 2011

resepi kari ayam

ewahh.bangga nau tau masak kari ayam.hahaha.mestilah okay.aku bab masak letak-letak santan ni kureng siket.eh kureng banyak.hahaha.ok.ni resepi mak metua aku eh.harus blaja dari mak metua sebab tekak anak die kannn.kalo ikut tekak aku, import dari pak berahim pun boleh.kenal tak pak berahim? alaahhh.ko gi giant ke tesco ke.ko tengok ade macam-macam ko nak kat situ pak berahim bagi mudah keje ko.tinggal tambah air ngan ayam/daging.ikut suke ko.tak sampai 10 minit.dah seap.macam-macam ada.ni aku nak cerita pasal kari ayam yang sonang rupenye bile tau buat.kesian aku.huahuahua.

bahan-bahan untuk tumis (tumbuk takyah lumat sangat)
  • bawang merah besar 2 biji
  • bawang putih 3 biji
  • halia
neh campur bahan untuk buat sambal skali.jangan keliru plak.hehehe

bahan-bahan lain

a) 3 jintan manis, 1 bunga lawang.
b) cili kering yang telah di blend (amek dalam 1 sudu besar)
c) daun kari
e) 5/6 ketul ayam
f) 1/2 serbuk kari paket kecik
g) 1/2 santan kotak
h) 2 biji kentang
i) 1/2 keping asam jawa

cara-cara
  • masukkan bahan untuk ditumis tu
  • kemudian masukkan bahan a,b dan c.gaul hingga garing.
  • masukkan sikit je air bersama 5/6 ketul ayam dan letakkan 1/2 paket serbuk kari.
  • tambah lagi air dan masukkan bersama kentang yang telah dipotong.
  • tunggu sehingga kentang empuk dan air telah mendidih.
  • boleh masukkan 1/2 keping asam jawa kalo suke.takde paksaan.taknak masukkan pun takpe.hehe
  • akhir sekali masukkan 1/2 kotak santan.kacau sehingga sebati.seap =)
          
sedia untuk dimakan.

okay.rafiq ni suke makan kari ngan sambal belacan.kalo aku belasah jek nasi ngan lauk kari ni je pun boleh.pahtu dapat timun yang baru kua dari esbox.sedapnye..

     
the sambal.letak petai pun boleh.hehe

kelas memasak dah abes ye puan-puan sekelian.sambung resepi laen yang entah taktau ape plak.ceh.padahal orang laen pejam mate pun boleh buat.aku baru tehegeh-hegeh.hehe
taknak tengok ke muke orang bangge da pandai masak kari? huahuahua
 .

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

tadaaaaaa

.

.

.


gambar tuan tanah kene gune saiz large.hahahaha

 
oklah.arini aku balek setengah ari.nak anta medina gi cekap.lame tak cite pekembangan die kan.sampai uma nanti la ek.hehe.yang pasti dak tecit tu da pandai tunjuk pasaan skang.ikut sapa la tuh.hahaha.

ok.sekian.

bye.

4 comments:

  1. kalo ikut tekak ko dil, tolak batu kayu jek..ahahaha!

    ReplyDelete
  2. tp kalo nk sedap, gune santan perah tu.. santan kotak kureeeenggg ckit.. :)

    ReplyDelete
  3. baru masak kari semalam... hurm...tapi resepi lain lah..mcm sedap.. boley cuba ni.. =)

    ReplyDelete
  4. mala: rugi tak menikmati makanan ko taw.penat diet cenggituh gak aku.tak kurus2.hahaha.memang lagi sedap gune santan perah tuh, tapi aku selagi boleh senang.macam ko tak kenal.kahkahkah

    puan dot: hai puan dot =) try la.simple je neh.yang buat sedap sikit sebab letak cili blend tuh so rase die macam pedas2.perasan sedap lak tuh.hehe

    ReplyDelete